Om Audiodays
Audiodays
image-49-1
image-50-1

PrixAudio åbner for Årets…..

– Det brede og det smalle, on-demand eller live, humor og alvor.

PrixAudio følger i sporene på relanceringen til Audiodays og bliver til PrixAudio.

Ved offentliggørelsen af, hvilke 18 priser, der konkurreres om i 2021 sagde podcastredaktør Tine Godsk Hansen, DR

“…arbejdsgruppen har forsøgt at tage hensyn til arvesølvet og samtidig åbnet for den nødvendige udvikling på et marked i konstant forandring. Lyd er i dag meget mere end bare radio, og formater og genrer flyder sammen. Det har vi forsøgt at ramme med årets kategorier.”

Nu er der åbnet for indstillinger og frem til 31. august er det muligt at indstille bidrag til Årets Lydbog, Årets niche, Årets fiktion, Årets pioner og mange, mange flere.

Blandt sidste års vindere var Lucia Odoom, der vandt Årets Radiopersonlighed. Hun siger:
”Det er en kæmpe cadeau at se på min pris og minde mig selv om, at folk lytter mindst lige så meget til podcast for at være i godt selskab, som de lytter for at blive informeret og underholdt.”
og fortsætter:

”Sidste år lavede jeg et program om et emne som ofte får folk til at føle sig utilpasse, nemlig racisme og de protester der blev udløst efter mordet på George Floyd. Det betød meget, at vinde prisen som årets radiopersonlighed fordi det understregede, at vores protest podcastserie rent faktisk formåede at være nærværende og personlige, lige så meget som de oplyste. Jeg har jo gennem årene brugt mit selv meget i Poptillægget og det var rart at det blev anerkendt, som en særlig værdi lige præcis i 2020 hvor vi talte om det, der gør ondt på rigtigt mange mennesker. Jeg har lært gennem årene, at man ikke skal prøve at være noget andet end sig selv, og at det også er professionelt at være personlig og prøve at hive lytterne ind i den stemning, der er i studiet.

Sidste år måtte vinderne findes ved et digitalt prix show. I år sættes alle sejl til for at holde et brag af en branchefest, hvor vinderne kan blive hyldet.

Så hvis du vil gå i fodsporene på Lucia Odoom eller Iben Maria Zeuthen, der vandt med Læge søger Grænser. Geo, der vandt Årets Dokumentar med spørgsmålet “Kan man tilgive en psykopat?” eller Rosa Maria Frang, der tog Årets nyskabelse med Rosas Reality Radio så skynd dig at indstille inden 31. august.

Fakta
Kategorierne i 2021 er inddelt i fem kategorier med i alt 18 priser. Det vil være muligt at indstille materiale afviklet i perioden 15. august 2020 – 15. august 2021.

Læs mere om regler, vilkår og pris for at indstille på websitet www.prixaudio.dk

Prix Radio løber af stablen i forlængelse af Audiodays 2021, fredag 29. oktober 2021. Der er åbnet for tilmeldinger til Audiodays. Læs mere om pris, program og tilmelding på www.audiodays.dk

Radio Days arrangeres af Danske Medier, DR, Bauer Media og Radio4 og Radio Loud. Radiodays støttes bl.a. af Danske Forlag og Producentforeningen.

Kontakt:
Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

PrixAudio kategorier 2021

Værtspriserne
Årets vært/værter
Årets talent

Mediepriserne
Årets radioprogram
Årets podcast
Årets lydbog

Programpriserne
Årets nyhed- og aktualitetsprogram
Årets kritiske interview
Årets dokumentar
Årets morgenflade
Årets samtale
Årets musikprogram
Årets nicheprogram

Innovationspriserne
Årets comedy/satire
Årets pioner
Årets fiktion

Promotionpriserne
Årets kommercielle samarbejde/kampagne
Årets spot (promotion for program eller reklame)
Årets branded content

Nye priser til PrixAudio

– Noget nyt, noget kendt, noget klassisk og noget kommercielt

PrixAudio følger I sporene på relanceringen til Audiodays og bliver til PrixAudio.

Med invitationen til at lade Audiodays favne hele lyd branchen fra flow til podcast, til lydbøger er det helt naturligt at gentænke Prix i samme ånd.

En arbejdsgruppe med repræsentanter fra hele branchen har haft frie hænder til at udvikle og bevare. Opgaven var at sikre kontinuitet sammen med fornyelse. Den opgave tog Rune Born Schwarz fra Munck Studios, Jakob Harden fra Politikens Forlag, Tine Godsk Hansen fra DR, Søren Brunsgaard for Center for Podcasting og Aslak Gottlieb, direktør i Kiosk sig af.

Om udfordringen siger Tine Godsk Hansen, DR:

“Det er et privilegie og en fornøjelse at få lov at være med til at forme rammerne for den prisvindende lyd i året der gik.  Arbejdsgruppen har forsøgt at tage hensyn til arvesølvet og samtidig åbnet for den nødvendige udvikling på et marked i konstant forandring. Lyd er i dag meget mere end bare radio, og formater og genrer flyder sammen. Det har vi forsøgt at ramme med årets kategorier.”

Om åbningen for lydbøger siger Jakob Harden, Politikens Forlag

“Det giver utrolig god mening at skabe et forum, hvor lydbøger og fortællinger på lyd rummes og anerkendes sammen med dokumentarer, podcasts og årets talenter.

Der åbnes for indstillinger ultimo juni på prixaudio.dk.

Den samlede jury offentliggøres primo august, men fremgår også løbende af websitet, ligesom indstillingskriterier mm. er tilgængeligt.


Kontakt:

Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

Danskerne lytter som aldrig før

– Lyd, indhold, tale, musik, on-demand, radio …….

 

Andelen af danskere, der benytter podcast, er hastigt stigende.

Andelen af danskere, der lytter lydbøger, vokser.

Andelen af danskere, der streamer musik, er i konstant vækst.

Interessen for oplæsning af artikler er i rivende udvikling.

  • Og det er en tilvækst, der kommer oven i det daglige minutforbrug på radio, der ligger stabilt på mere end 100 minutter om dagen pr. dansker.

Danskerne lytter som aldrig før, og det tager Radiodays konsekvensen af og relanceres til efteråret som Audiodays, når branchen samles til den årlige fagfestival.

 

Audiodays sætter fokus på alle aspekter af lyd.  Værdien af flowradio – direkte, live og nærværende. Podcast, uanset om den downloades 400.000 gange eller rammer en nichemålgruppe. Lydbøger, hvad enten der er tale om skønlitteratur eller faglitteratur og uanset distributionsplatform.

 

DR’s radiochef, Anette Kokholm, ser udviklingen som et naturligt skridt:

”Selvom flowradio står historisk stærkt, så er radio i dag så meget mere end flow, hvilket DR’s satsning på DR LYD og de planlagte podcastinitiativer også viser. For DR er det vigtigt, at der fortsat er en fagfestival med udgangspunkt i det danske marked, og med den planlagte relancering sikrer vi en fagfestival med et højt fagligt niveau og et seriøst bud på stedet, hvor radio møder podcast og podcast møder lydbog”.

 

Og netop lydbøger har været baggrunden for Danske Forlags interesse i at være med til transformation til Audiodays.

 

Direktør i Danske Forlag, Christine Bødtcher-Hansen siger:

”Lydbogsmarkedet er i massiv vækst, og læserne lytter som aldrig før. Samtidig udviskes grænserne mellem lydbog og podcast, og forlag og streamingtjenester har begge dele i kataloget. Så det giver rigtig god mening, at vi mødes på tværs af lydmedierne, og i Danske Forlag har vi derfor taget positivt imod invitationen og glæder os til at være med til transformationen og tilrettelæggelsen af Audiodays”.

 

Center for Podcasting er også trådt aktivt ind i samarbejdet, og formand Søren Brunsgaard tilføjer:

”Det er skønt, at vi i Danmark kan samarbejde om at mødes en dag med fokus på det gode lydindhold. Selvom de tre produkter stadig har deres egne kendetegn, bliver overlappene større og grænserne mindre. Den gode fortælling, den relevante dokumentar, den interessante formidling eller samtale har mange holdesteder. Derfor er det en skøn tradition at samles og blive inspireret af de bedste på områderne fra ind- og udland”.

Audiodays finder sted fredag 29. oktober i DGI-Byen og afsluttes med den årlige Prixfest og afterparty centralt i København på Axelborg.

Danske Medier, DR, Radio4, Radio Loud og Bauer Media står bag Audiodays og har inviteret Danske Forlag, samt Lindhardt og Ringhof, Politikens Forlag, Gyldendal, Mofibo/People og Center for Podcasting med i programkomiteen.

 

Programmet tilrettelægges i et samarbejde mellem Ole Mølgaard og en stærkt besat programgruppe, der bl.a. består af Jakob Harden, Politikens Forlag, Louise Futtrup, Bauer Media, Søren Brunsgaard, Center for Podcasting, Rikke Hedman, Radio4, Peter Niegel, DR, Laura Carstens, Radio Loud, Astrid Skov, Lindhardt & Ringhof, Cecilie Egholm Tonnesen, Gyldendal og Trine Schou fra Podimo. Derudover afholdes en række møder med aktører i branchen med henblik på at få sammensat så alsidigt og relevant et program som muligt.

 

Har man gode ideer til oplægsholdere, workshops, temaer eller andre programelementer, hører vi gerne om dem på Audiodays’ Facebookside, eller du kan sende en mail direkte til Ole på ok@the-crowd.dk.

Udnyt early bird og kom gratis til Prix fest

Frem til 30. juni tilbyder Audiodays en særlig god pris. For kun kr. 2.895 kan man tilmelde sig Audiodayskonferencen og få deltagelse til PrixAudio med gratis. Tilmelding åbner snarest.

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Formand for Radiodays Danmark, +45 20765099.

Bestyrelsen
Bottom-Back (Demo)
vores fantastiske sponsorer
arrangører
Samarbejdspartnere
Skal du med?
Få din billet til Audiodays og Prix Radio her