Om Audiodays
Audiodays
image-49-1
image-50-1

Pressemeddelser 2022

28 oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.  

I år gentages succesen, og som sædvanlig sidder en kompetent jury parat til at vurdere de mange indstillinger til priserne.

Der uddeles priser indenfor et bredt spektrum af kategorier, lige fra Årets Kommercielle Samarbejde til Årets Morgenflade og Musikprogram. Du kan her læse mere om alle kategorierne, der kan indstilles til.

Sidste års vindere er enige om at eventet kan noget helt særligt, og der lyder med begejstring en klar opfordring til at deltage i PrixAudio-konkurrencen:

Hvis man ikke lige har instrueret ”Druk” eller ”Flugt” er Prix Audio det tætteste, en tilrettelægger af lyd herhjemme kan komme på at være til en Oscaruddeling. Intet slår at være nomineret til en hæderspris af sine kolleger, det skulle da lige være at vinde den. Tre gange på en aften,” siger Adrian Hughes, freelance journalist og vært på Klog på Sprog.

”Selv om vi er 100 procent dedikerede til at lave radio for vores lyttere, og hver dag nyder et stort engagement fra deres side, så betyder branchens anerkendelse noget særligt. Prisen var et kæmpe rygklap til hele redaktionen på ANR, og det bekræftede, at de værdier, som vi laver radio ud fra, vinder gehør også på nationalt plan. Ikke mindst giver sådan en pris jo noget gejst, og vi sætter uvægerligt lige barren lidt højere, for de nye ting, vi sætter i søen,” fortæller Carsten Nymann, Redaktionschef Radio og Lyd i Det Nordjyske Mediehus.

“PrixAudio er lydens helt store prisfest, hvor den samlede branche fejrer de gode produktioner, der hvert år finder vej til lytternes ører. Jeg oplevede sidste års PrixAudio som en fest, der hyldede fællesskabet og det høje niveau i en branche, som engang i mellem præges af interne drillerier. Det betød meget for mig og for mine kollegaer på Radio4, at juryen sidste år vurderede, at mit interview med Liselott Blixt var årets bedste kritiske interview i et utroligt stærkt felt. Det er et skulderklap og en anerkendelse, som vi vil gøre os umage for at gøre os fortjent til igen,” lyder det fra Jacob Grosen, vært på Radio4 Morgen

Fristen for at indstille projekt er fredag den 26. august.

INDSTIL PROJEKT TIL PRIXAUDIO

Audiodays 2022

28. oktober mødes den danske lydbranche igen til Audiodays.

Lyd er tilgængeligt for lytterne på flere platforme end nogensinde før og lytterne kvitterer med masser af lytning til alt fra lydbøger og originale podcast til traditionel flowradio og on-demand tilbud.

Audiodays sætter igen fokus på alle aspekter af lyd. Hvordan man udvikler sin ide, forløser fortællingen og understøtte den med lyd til, hvordan man får sin podcast eller lydbog ud at leve. Audiodays afdækker forretningsmodeller og diskutere de politiske rammevilkår og er stedet hvor lydbranchen mødes for at lære, blive inspireret og netværke.

Søren Bygbjerg, Chef for P3 og DR Ung Radio & Podcast ser Audiodays som helt essentiel for branchen:

“Audiodays 2021 var fantastisk. For os på P3 var hver eneste session superrelevant og produktionsnær. Afviklingen var tjekket, og den faste form virkede enormt godt. Vi glæder os meget til Audiodays den 28. oktober og møder helt sikkert talstærkt op i igen år.” 

Nikolaj Koppel, Co-founder og indholdsdirektør hos Podimo siger: 

“Hvis man arbejder med podcasts og lyd er Audiodays svær at komme udenom. De mange sessions holder et flot niveau, og der er en masse indsigt at hente i retning af fx. nye formater, fortælleformer og forretning.”

Det stigende forbrug og fokus på lydbøger har været baggrunden for Politikens Forlags interesse i Audiodays.

Head Of International Business Development at JP/Politikens forlag, Jakob Harden siger:

”Lydbøger og lydbogsmarkedet er i en rivende udvikling og for os som forlag er det helt afgørende, at vi bliver endnu dygtigere til at udvikle vores lydformater. På Audiodays henter vi værdifuld viden og kæmpe inspiration fra de bedste i branchen”

Ikke mindst udbuddet af podcast fra uafhængige producenter er steget hen over de sidste år. Søren Brunsgaard, som er formand for Center for Podcasting siger

”Som podcaster er der utroligt meget læring og inspiration at hente på Audiodays. Sessionerne er fokuserede og velvalgte, oplægsholderne velforberedte, skarpe og generøse i deres deling af viden, og i det hele taget er Audiodays en mærkedag, hvor lydbranchen kan mødes og nye relationer kan etableres. Vi er glade for at bidrage til at programmet er vedkommende for hele branchen på tværs af faglighed og ståsted.”

Audiodays finder sted fredag 28. oktober på det helt nye Scandic Spectrum på Kalvebod Brygge og afsluttes traditionen tro med den årlige Prixfest og afterparty centralt i København.

Danske Medier, DR, Radio4 og Bauer Media står bag Audiodays og derudover bidrager en række samarbejdspartnere og sponsorer i tilrettelæggelsen af program og PrixAudio.

Har man gode ideer til oplægsholdere, workshops, temaer eller andre programelementer, hører vi gerne om dem på Audiodays’ Facebookside, eller du kan sende en mail direkte til programansvarlig Ole Mølgaard på ok@the-crowd.dk.

Billetsalget åbner mandag 25. april.

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Formand for Audiodays Danmark, +45 20765099.

Mød juryen, der ofrer timer af deres nattesøvn på at lytte, bedømme og nominere årets bedste radio, podcast og lyd.

Når fristen for at indstille til PrixAudio udløber om 14 dage, er det en bredt sammensat jury på mere end 40 kvinder og mænd, der med deres faglige kompetencer har lyttet til årets bidrag til radioprogram, nicheformat, fiktive fortælling og meget mere og dermed er med til at shortliste de indstillinger, der skal dyste om priserne til PrixAudio i Axelborg 28. oktober.

Journalist, redaktør, dokumentarist, freelancer, museumsdirektør, musiker, instruktør, agent, komiker og forfatter. Det er nogle af de mange og alsidige kompetencer, der løfter opgaven som jury til PrixAudio.

De har alle fået til opgave at følge op på sidste års succesfulde hamskifte fra PrixRadio til PrixAudio, der realiserede målsætningen om et awardshow, der honorerer succeserne inden for lyd – uanset platform, format og distribution.

2022 er således 2. år, hvor det bedste inden for dansk radio, podcast og lydbøger nu bliver hyldet på én og samme aften.

Listen tilføjes hele tiden nye jurymedlemmer frem mod fristen for at indsende indstillinger 26. august, men allerede nu er det en superkompetent og fagligt velfunderet jury, der sidder klar til at lytte bidragene igennem.

Fakta

Kategorierne i 2022 er inddelt i fem kategorier med i alt 18 priser. Det vil være muligt at indstille materiale afviklet i perioden 15. august 2021 – 15. august 2022.

Læs mere om regler, vilkår og pris for at indstille på websitet www.prixaudio.dk

Prix Radio løber af stablen i forlængelse af Audiodays 2022, fredag 28. oktober 2022. Der er åbnet for tilmeldinger til Audiodays. Læs mere om pris, program og tilmelding på www.audiodays.dk

Radio Days arrangeres af Danske Medier, DR, Bauer Media og Radio4, samt en lang række samarbejdspartnere.

Kontakt:

Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

PrixAudio Jury 2022

Karen Straarup Selvstændig konsulent og underviser
Kim G. Hansen Freelancer
Christian Ottenheim Stifter og partner, Beam Audio Agency
Rune Born Schwarz adm. direktør, Munck Studios
Rasmus Hamann Business Partner & Creative Director, Mindshare
Anne Dalby The Lake Radio, Administrativ leder, Sort/Hvid
Iben maria Zeuthen Journalist mm.
Anne Sophia Hermansen Kulturkommentator, Weekendavisen
Ralf Andersson Head of Center for Journalism, SDU
Jonas Schrøder-Andreasen Journalist og podcast-producer, Politiken
Thomas Bernsen Radio & Podcast producent
Bille Sterll Journalistik med mere
Tom Bue Chefredaktør, Vigeur
Tor Arnbjørn Science Report & Rakkerpak Productions
Henrik Heide Digital redaktør, Teknologiens Mediehus
Tina Bilsbo Indehaver, Be by Bilsbo
Louise Kohl Social Media and Content Manager at Roskilde Festival
Freia Dam Journalist og podcastproducent
Rasmus Quistgaard Shooting Director, Quistgaard Film
Chris Pedersen Redaktør, Børsen
Martin Hjorth Frederiksen Redaktør, Psykiatrifonden
Sanne Fanhøe Debatredaktør, BT
Mia Nexø Gjelstrup Content & Audio Coordinator, Podimo
Christine Sørensen Politisk chef, Google
Sebastian Dorset Komiker og tekstforfatter
Claus Vittus Podcastredaktør, Kbh. Biblioteker
Suzanne Moll Selvstændig, freelancer, oplægsholder mm.
Leif Lønsmann Selvstændig, freelancer, oplægsholder mm.
Mia Jensen Salgsdirektør, WeAreCube
Nils Giversen TV-producent, Impact TV
Jane Sandberg Museumsdirektør og debattør
Lars Daneskov Forfatter og mangeårig radiomand
Kristian Leth Musiker og radioproducent
Tea Lindeburg Instruktør og manuskriptforfatter
Rebecca Bach Lauritsen Forfatter og direktør
Nina Kragh Nyhedsredaktør, Politiken
Keld Reinicke Mediekonsulent
Adrian Lloyd Hughes Radio og tv-vært
Adam Duvå Hall TV-vært, TV2
Jakob Harden Head Of International Business Development
Hanne Budtz Jørgensen Content director, Munck Studios
Thomas Skov Head of Entertainment, Podimo

 

PrixAudio kategorier 2022

Værtspriserne

Årets vært/værter

Årets talent

 

Mediepriserne

Årets radioprogram

Årets podcast

Årets lydbog

 

Programpriserne

Årets nyhed- og aktualitetsprogram

Årets kritiske interview

Årets dokumentar

Årets morgenflade

Årets samtale

Årets musikprogram

Årets nicheprogram

 

Innovationspriserne

Årets comedy/satire

Årets pioner

Årets fiktion

 

Promotionpriserne

Årets kommercielle samarbejde/kampagne

Årets spot (promotion for program eller reklame)

Årets branded content

28 oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.  

I år gentages succesen, og som sædvanlig sidder en kompetent jury parat til at vurdere de mange indstillinger til priserne.

Der uddeles priser indenfor et bredt spektrum af kategorier, lige fra Årets Kommercielle Samarbejde til Årets Morgenflade og Musikprogram. Du kan her læse mere om alle kategorierne, der kan indstilles til.

Sidste års vindere er enige om at eventet kan noget helt særligt, og der lyder med begejstring en klar opfordring til at deltage i PrixAudio-konkurrencen:

Hvis man ikke lige har instrueret ”Druk” eller ”Flugt” er Prix Audio det tætteste, en tilrettelægger af lyd herhjemme kan komme på at være til en Oscaruddeling. Intet slår at være nomineret til en hæderspris af sine kolleger, det skulle da lige være at vinde den. Tre gange på en aften,” siger Adrian Hughes, freelance journalist og vært på Klog på Sprog.

”Selv om vi er 100 procent dedikerede til at lave radio for vores lyttere, og hver dag nyder et stort engagement fra deres side, så betyder branchens anerkendelse noget særligt. Prisen var et kæmpe rygklap til hele redaktionen på ANR, og det bekræftede, at de værdier, som vi laver radio ud fra, vinder gehør også på nationalt plan. Ikke mindst giver sådan en pris jo noget gejst, og vi sætter uvægerligt lige barren lidt højere, for de nye ting, vi sætter i søen,” fortæller Carsten Nymann, Redaktionschef Radio og Lyd i Det Nordjyske Mediehus.

“PrixAudio er lydens helt store prisfest, hvor den samlede branche fejrer de gode produktioner, der hvert år finder vej til lytternes ører. Jeg oplevede sidste års PrixAudio som en fest, der hyldede fællesskabet og det høje niveau i en branche, som engang i mellem præges af interne drillerier. Det betød meget for mig og for mine kollegaer på Radio4, at juryen sidste år vurderede, at mit interview med Liselott Blixt var årets bedste kritiske interview i et utroligt stærkt felt. Det er et skulderklap og en anerkendelse, som vi vil gøre os umage for at gøre os fortjent til igen,” lyder det fra Jacob Grosen, vært på Radio4 Morgen

Fristen for at indstille projekt er fredag den 26. august.

INDSTIL PROJEKT TIL PRIXAUDIO

Audiodays 2022

28. oktober mødes den danske lydbranche igen til Audiodays.

Lyd er tilgængeligt for lytterne på flere platforme end nogensinde før og lytterne kvitterer med masser af lytning til alt fra lydbøger og originale podcast til traditionel flowradio og on-demand tilbud.

Audiodays sætter igen fokus på alle aspekter af lyd. Hvordan man udvikler sin ide, forløser fortællingen og understøtte den med lyd til, hvordan man får sin podcast eller lydbog ud at leve. Audiodays afdækker forretningsmodeller og diskutere de politiske rammevilkår og er stedet hvor lydbranchen mødes for at lære, blive inspireret og netværke.

Søren Bygbjerg, Chef for P3 og DR Ung Radio & Podcast ser Audiodays som helt essentiel for branchen:

“Audiodays 2021 var fantastisk. For os på P3 var hver eneste session superrelevant og produktionsnær. Afviklingen var tjekket, og den faste form virkede enormt godt. Vi glæder os meget til Audiodays den 28. oktober og møder helt sikkert talstærkt op i igen år.” 

Nikolaj Koppel, Co-founder og indholdsdirektør hos Podimo siger: 

“Hvis man arbejder med podcasts og lyd er Audiodays svær at komme udenom. De mange sessions holder et flot niveau, og der er en masse indsigt at hente i retning af fx. nye formater, fortælleformer og forretning.”

Det stigende forbrug og fokus på lydbøger har været baggrunden for Politikens Forlags interesse i Audiodays.

Head Of International Business Development at JP/Politikens forlag, Jakob Harden siger:

”Lydbøger og lydbogsmarkedet er i en rivende udvikling og for os som forlag er det helt afgørende, at vi bliver endnu dygtigere til at udvikle vores lydformater. På Audiodays henter vi værdifuld viden og kæmpe inspiration fra de bedste i branchen”

Ikke mindst udbuddet af podcast fra uafhængige producenter er steget hen over de sidste år. Søren Brunsgaard, som er formand for Center for Podcasting siger

”Som podcaster er der utroligt meget læring og inspiration at hente på Audiodays. Sessionerne er fokuserede og velvalgte, oplægsholderne velforberedte, skarpe og generøse i deres deling af viden, og i det hele taget er Audiodays en mærkedag, hvor lydbranchen kan mødes og nye relationer kan etableres. Vi er glade for at bidrage til at programmet er vedkommende for hele branchen på tværs af faglighed og ståsted.”

Audiodays finder sted fredag 28. oktober på det helt nye Scandic Spectrum på Kalvebod Brygge og afsluttes traditionen tro med den årlige Prixfest og afterparty centralt i København.

Danske Medier, DR, Radio4 og Bauer Media står bag Audiodays og derudover bidrager en række samarbejdspartnere og sponsorer i tilrettelæggelsen af program og PrixAudio.

Har man gode ideer til oplægsholdere, workshops, temaer eller andre programelementer, hører vi gerne om dem på Audiodays’ Facebookside, eller du kan sende en mail direkte til programansvarlig Ole Mølgaard på ok@the-crowd.dk.

Billetsalget åbner mandag 25. april.

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Formand for Audiodays Danmark, +45 20765099.

Pressemeddelser 2021

Her er juryen, som bedømmer årets bedste radio, podcast og lyd.

Når fristen for at indstille til PrixAudio udløber om 14 dage, er det langtfra kun journalister og redaktører, som skal finde årets bedste lydproduktioner.

Journalist, kulturredaktør, nyhedschef, værtstræner, social media manager, festivalchef, promotionmanager og blogger, nyhedsredaktør, komiker og forfatter. Det er nogle af de kompetencer, der besætter posterne i årets jury til PrixAudio.

Det er dem, som har fået til opgave at være de første, der realiserer målsætningen om et awardshow, der honorerer succeserne inden for lyd – uanset platform, format og distribution.

2021 er første år efter, at PrixRadio skiftede navn til PrixAudio og det bedste inden for dansk radio, podcast og lydbøger altså nu bliver hyldet på én og samme aften.

Jurylisten udvides løbende frem til fristen for at indsende i de mange forskellige kategorier, men allerede nu er det en bred og fagligt velfunderet jury, der sidder klar til at lytte bidragene igennem.

Fakta

Kategorierne i 2021 er inddelt i fem kategorier med i alt 18 priser. Det vil være muligt at indstille materiale afviklet i perioden 15. august 2020 – 15. august 2021.

Læs mere om regler, vilkår og pris for at indstille på websitet www.prixaudio.dk

Prix Radio løber af stablen i forlængelse af Audiodays 2021, fredag 29. oktober 2021. Der er åbnet for tilmeldinger til Audiodays. Læs mere om pris, program og tilmelding på www.audiodays.dk

Radio Days arrangeres af Danske Medier, DR, Bauer Media og Radio4 og Radio Loud. Radiodays støttes bl.a. af Danske Forlag, Koda, Gramex, Acast og Producentforeningen.

Kontakt:
Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

PrixAudio Jury 2021

Karen Straarup (DR Ung, P3)

Adam Duvå Hall (TV-vært, TV2)

Kim G. Hansen (Freelancer)

Christian Ottenheim (Stifter og partner, Beam Audio Agency)

Rune Born Schwarz (adm. direktør, Munck Studios)

Hanne Budtz Jørgensen (Content director, Munck Studios)

Thomas Skov (Head of Entertainment, Podimo)

Rasmus Hamann (Business Partner & Creative Director, Mindshare)

Sally Khallash (Founding Partner, Behavioural Strategy)

Natasha Al Hariri (Direktør for Dfunk – Dansk Flygtningehjælps Ungdom)

Le Gammeltoft (Stifter og direktør, Heartbeat)

Anne Dalby (The Lake Radio, musikgenreorganisationen SNYK)

Iben maria Zeuthen (Journalist mm.)

Tine Aurvig (Adm. direktør Kreativtet & kommunikation)

Anne Sophia Hermansen (Kulturredaktør, Berlingske Media)

Ralf Andersson (Head of Center for Media Research and Innovation, SDU)

Jonas Schrøder-Andreasen (Journalist og podcast-producer, Politiken)

Thomas Bernsen (Radio & Podcast producent)

Kurt Strand (Selvstændig, journalist mm.)

Bille Sterll (Journalistik med mere)

Tom Bue (Brugerredaktør, Det Nordjyske Mediehus)

Tor Arnbjørn (Sciencereport & Rakkerpak Productions)

Nina Kragh (Nyhedsredaktør, Politiken)

Henrik Heide (Digital redaktør, Teknologiens Mediehus)

Leif Lønsmann (Tidl. Radiodirektør mm.)

Tina Bilsbo (Værtstræner mm.)

Louise Kohl (Social Media and Content Manager at Roskilde Festival)

Freia Dam (Journalist og podcastproducent)

Rasmus Quistgaard (Programchef for Tomorrow)

Chris Pedersen (Kulturredaktør, Børsen)

Martin Hjorth Frederiksen (Kommunikationskonsulent hos DJBFA & musikblogger)

Sanne Fanhø (Debatredaktør, BT)

Mia Nexø Gjelstrup (Content Curation Manager)

Christine Sørensen (Politisk chef, Google)

Sebastian Dorset (Komiker og tekstforfatter)

Claus Vittus (Podcastredaktør, Kbh. Biblioteker)


PrixAudio kategorier 2021

Værtspriserne

Årets vært/værter

Årets talent

Mediepriserne

Årets radioprogram

Årets podcast

Årets lydbog

Programpriserne

Årets nyhed- og aktualitetsprogram

Årets kritiske interview

Årets dokumentar

Årets morgenflade

Årets samtale

Årets musikprogram

Årets nicheprogram

Innovationspriserne

Årets comedy/satire

Årets pioner

Årets fiktion

Promotionpriserne

Årets kommercielle samarbejde/kampagne

Årets spot (promotion for program eller reklame)

Årets branded content

PrixAudio åbner for Årets…..

– Det brede og det smalle, on-demand eller live, humor og alvor.

PrixAudio følger i sporene på relanceringen til Audiodays og bliver til PrixAudio.

Ved offentliggørelsen af, hvilke 18 priser, der konkurreres om i 2021 sagde podcastredaktør Tine Godsk Hansen, DR

“…arbejdsgruppen har forsøgt at tage hensyn til arvesølvet og samtidig åbnet for den nødvendige udvikling på et marked i konstant forandring. Lyd er i dag meget mere end bare radio, og formater og genrer flyder sammen. Det har vi forsøgt at ramme med årets kategorier.”

Nu er der åbnet for indstillinger og frem til 31. august er det muligt at indstille bidrag til Årets Lydbog, Årets niche, Årets fiktion, Årets pioner og mange, mange flere.

Blandt sidste års vindere var Lucia Odoom, der vandt Årets Radiopersonlighed. Hun siger:
”Det er en kæmpe cadeau at se på min pris og minde mig selv om, at folk lytter mindst lige så meget til podcast for at være i godt selskab, som de lytter for at blive informeret og underholdt.”
og fortsætter:

”Sidste år lavede jeg et program om et emne som ofte får folk til at føle sig utilpasse, nemlig racisme og de protester der blev udløst efter mordet på George Floyd. Det betød meget, at vinde prisen som årets radiopersonlighed fordi det understregede, at vores protest podcastserie rent faktisk formåede at være nærværende og personlige, lige så meget som de oplyste. Jeg har jo gennem årene brugt mit selv meget i Poptillægget og det var rart at det blev anerkendt, som en særlig værdi lige præcis i 2020 hvor vi talte om det, der gør ondt på rigtigt mange mennesker. Jeg har lært gennem årene, at man ikke skal prøve at være noget andet end sig selv, og at det også er professionelt at være personlig og prøve at hive lytterne ind i den stemning, der er i studiet.

Sidste år måtte vinderne findes ved et digitalt prix show. I år sættes alle sejl til for at holde et brag af en branchefest, hvor vinderne kan blive hyldet.

Så hvis du vil gå i fodsporene på Lucia Odoom eller Iben Maria Zeuthen, der vandt med Læge søger Grænser. Geo, der vandt Årets Dokumentar med spørgsmålet “Kan man tilgive en psykopat?” eller Rosa Maria Frang, der tog Årets nyskabelse med Rosas Reality Radio så skynd dig at indstille inden 31. august.

Fakta
Kategorierne i 2021 er inddelt i fem kategorier med i alt 18 priser. Det vil være muligt at indstille materiale afviklet i perioden 15. august 2020 – 15. august 2021.

Læs mere om regler, vilkår og pris for at indstille på websitet www.prixaudio.dk

Prix Radio løber af stablen i forlængelse af Audiodays 2021, fredag 29. oktober 2021. Der er åbnet for tilmeldinger til Audiodays. Læs mere om pris, program og tilmelding på www.audiodays.dk

Radio Days arrangeres af Danske Medier, DR, Bauer Media og Radio4 og Radio Loud. Radiodays støttes bl.a. af Danske Forlag og Producentforeningen.

Kontakt:
Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

PrixAudio kategorier 2021

Værtspriserne
Årets vært/værter
Årets talent

Mediepriserne
Årets radioprogram
Årets podcast
Årets lydbog

Programpriserne
Årets nyhed- og aktualitetsprogram
Årets kritiske interview
Årets dokumentar
Årets morgenflade
Årets samtale
Årets musikprogram
Årets nicheprogram

Innovationspriserne
Årets comedy/satire
Årets pioner
Årets fiktion

Promotionpriserne
Årets kommercielle samarbejde/kampagne
Årets spot (promotion for program eller reklame)
Årets branded content

Nye priser til PrixAudio

– Noget nyt, noget kendt, noget klassisk og noget kommercielt

PrixAudio følger I sporene på relanceringen til Audiodays og bliver til PrixAudio.

Med invitationen til at lade Audiodays favne hele lyd branchen fra flow til podcast, til lydbøger er det helt naturligt at gentænke Prix i samme ånd.

En arbejdsgruppe med repræsentanter fra hele branchen har haft frie hænder til at udvikle og bevare. Opgaven var at sikre kontinuitet sammen med fornyelse. Den opgave tog Rune Born Schwarz fra Munck Studios, Jakob Harden fra Politikens Forlag, Tine Godsk Hansen fra DR, Søren Brunsgaard for Center for Podcasting og Aslak Gottlieb, direktør i Kiosk sig af.

Om udfordringen siger Tine Godsk Hansen, DR:

“Det er et privilegie og en fornøjelse at få lov at være med til at forme rammerne for den prisvindende lyd i året der gik.  Arbejdsgruppen har forsøgt at tage hensyn til arvesølvet og samtidig åbnet for den nødvendige udvikling på et marked i konstant forandring. Lyd er i dag meget mere end bare radio, og formater og genrer flyder sammen. Det har vi forsøgt at ramme med årets kategorier.”

Om åbningen for lydbøger siger Jakob Harden, Politikens Forlag

“Det giver utrolig god mening at skabe et forum, hvor lydbøger og fortællinger på lyd rummes og anerkendes sammen med dokumentarer, podcasts og årets talenter.

Der åbnes for indstillinger ultimo juni på prixaudio.dk.

Den samlede jury offentliggøres primo august, men fremgår også løbende af websitet, ligesom indstillingskriterier mm. er tilgængeligt.


Kontakt:

Formand Audiodays/PrixAudio – Marianne Bugge Zederkof, 20765099

Danskerne lytter som aldrig før

– Lyd, indhold, tale, musik, on-demand, radio …….

 

Andelen af danskere, der benytter podcast, er hastigt stigende.

Andelen af danskere, der lytter lydbøger, vokser.

Andelen af danskere, der streamer musik, er i konstant vækst.

Interessen for oplæsning af artikler er i rivende udvikling.

  • Og det er en tilvækst, der kommer oven i det daglige minutforbrug på radio, der ligger stabilt på mere end 100 minutter om dagen pr. dansker.

Danskerne lytter som aldrig før, og det tager Radiodays konsekvensen af og relanceres til efteråret som Audiodays, når branchen samles til den årlige fagfestival.

 

Audiodays sætter fokus på alle aspekter af lyd.  Værdien af flowradio – direkte, live og nærværende. Podcast, uanset om den downloades 400.000 gange eller rammer en nichemålgruppe. Lydbøger, hvad enten der er tale om skønlitteratur eller faglitteratur og uanset distributionsplatform.

 

DR’s radiochef, Anette Kokholm, ser udviklingen som et naturligt skridt:

”Selvom flowradio står historisk stærkt, så er radio i dag så meget mere end flow, hvilket DR’s satsning på DR LYD og de planlagte podcastinitiativer også viser. For DR er det vigtigt, at der fortsat er en fagfestival med udgangspunkt i det danske marked, og med den planlagte relancering sikrer vi en fagfestival med et højt fagligt niveau og et seriøst bud på stedet, hvor radio møder podcast og podcast møder lydbog”.

 

Og netop lydbøger har været baggrunden for Danske Forlags interesse i at være med til transformation til Audiodays.

 

Direktør i Danske Forlag, Christine Bødtcher-Hansen siger:

”Lydbogsmarkedet er i massiv vækst, og læserne lytter som aldrig før. Samtidig udviskes grænserne mellem lydbog og podcast, og forlag og streamingtjenester har begge dele i kataloget. Så det giver rigtig god mening, at vi mødes på tværs af lydmedierne, og i Danske Forlag har vi derfor taget positivt imod invitationen og glæder os til at være med til transformationen og tilrettelæggelsen af Audiodays”.

 

Center for Podcasting er også trådt aktivt ind i samarbejdet, og formand Søren Brunsgaard tilføjer:

”Det er skønt, at vi i Danmark kan samarbejde om at mødes en dag med fokus på det gode lydindhold. Selvom de tre produkter stadig har deres egne kendetegn, bliver overlappene større og grænserne mindre. Den gode fortælling, den relevante dokumentar, den interessante formidling eller samtale har mange holdesteder. Derfor er det en skøn tradition at samles og blive inspireret af de bedste på områderne fra ind- og udland”.

Audiodays finder sted fredag 29. oktober i DGI-Byen og afsluttes med den årlige Prixfest og afterparty centralt i København på Axelborg.

Danske Medier, DR, Radio4, Radio Loud og Bauer Media står bag Audiodays og har inviteret Danske Forlag, samt Lindhardt og Ringhof, Politikens Forlag, Gyldendal, Mofibo/People og Center for Podcasting med i programkomiteen.

 

Programmet tilrettelægges i et samarbejde mellem Ole Mølgaard og en stærkt besat programgruppe, der bl.a. består af Jakob Harden, Politikens Forlag, Louise Futtrup, Bauer Media, Søren Brunsgaard, Center for Podcasting, Rikke Hedman, Radio4, Peter Niegel, DR, Laura Carstens, Radio Loud, Astrid Skov, Lindhardt & Ringhof, Cecilie Egholm Tonnesen, Gyldendal og Trine Schou fra Podimo. Derudover afholdes en række møder med aktører i branchen med henblik på at få sammensat så alsidigt og relevant et program som muligt.

 

Har man gode ideer til oplægsholdere, workshops, temaer eller andre programelementer, hører vi gerne om dem på Audiodays’ Facebookside, eller du kan sende en mail direkte til Ole på ok@the-crowd.dk.

Udnyt early bird og kom gratis til Prix fest

Frem til 30. juni tilbyder Audiodays en særlig god pris. For kun kr. 2.895 kan man tilmelde sig Audiodayskonferencen og få deltagelse til PrixAudio med gratis. Tilmelding åbner snarest.

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Formand for Radiodays Danmark, +45 20765099.

Bestyrelsen
Bottom-Back (Demo)
vores fantastiske sponsorer
arrangører
Samarbejdspartnere
Skal du med?
Få din billet til Audiodays og Prix Radio her